Medicijnen op recept

Geldig recept

Dit is een recept ‘uitgeschreven’ (bij voorkeur niet handgeschreven) en ondertekend door een arts (of elektronisch door de arts verstuurd) of een herhalingsrecept verstrekt door een apotheek. Het (herhaal)recept mag niet ouder zijn dan 1 jaar. Bij vragen over een recept nemen wij contact op met de voorschrijvend arts. Als een recept niet duidelijk is (bijvoorbeeld onduidelijk geschreven), kunnen wij het niet verwerken.

Aanleveren recept

Geneesmiddelen die alleen verkrijgbaar zijn op recept, worden verstrekt nadat het recept bij de apotheek is binnengekomen (van u of uw arts). Na ontvangst en controle van het recept kunt u de medicijnen ophalen of bezorgen wij de medicijnen.
Door uzelf per fax of per e-mail gestuurde recepten zijn geen officiële recepten. Het origineel moet altijd worden meegebracht of opgestuurd. Wanneer u een recept scant en mailt of faxt scheelt dit wel in de doorlooptijd, omdat wij de bestelling alvast kunnen voorbereiden.

Onbekende patiënten

Aangezien onze apotheken de medicatieveiligheid moeten bewaken, zullen onbekende patiënten (die niet bij ons ingeschreven staan) gevraagd worden om aanvullende informatie, al dan niet via het Landelijk Schakel Punt. Hiermee kunnen wij het medicatiedossier compleet maken.

Risico vervalste recepten

Recepten van onbekende zorgverleners en/of recepten die online worden aangeboden kunnen makkelijker vervalst worden en vormen een risico voor de medicatieveiligheid.
Indien een recept wordt aangeboden van een onbekende zorgverlener, zorgt de apotheek voor verificatie van de BIG-registratie van de zorgverlener. Zo nodig neemt de apotheek contact op met de zorgverlener.

Spoedeisende recepten

Voor medicijnen waarover u direct moet beschikken, kunt u het beste een van onze apotheken bezoeken. Buiten onze openingstijden is Dienstapotheek Arnhem bereikbaar.

Buitenlandse recepten

Medicijnen die worden voorgeschreven door een buitenlandse arts worden niet vergoed, tenzij u anders bent overeengekomen met uw zorgverzekeraar.

Adres- en verzekeringsgegevens

Voor veel mensen declareren wij rechtstreeks bij hun verzekering. Gaat u naar een andere verzekeraar of krijgt u een nieuw polisnummer? Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declareren.

Wij stellen het ook zeer op prijs dat, u ons bij een verhuizing ook een adreswijziging stuurt. Als u naar een andere plaats verhuist, kunnen wij een medicatieoverzicht uitdraaien van het afgelopen jaar. Dit kunt u dan bij uw nieuwe apotheek en huisarts afgeven ter informatie.

Geen hier uw wijziging door: formulier inschrijving of wijziging

Medicatiebewaking

Als we een recept ontvangen, dan geven we het geneesmiddel niet zomaar mee. Eerst controleren we of u het geneesmiddel zonder problemen kunt gebruiken. Daarna zullen we bijna altijd toelichten hoe u het geneesmiddel moet gebruiken. Dit kan soms even duren, maar u bent er wel zeker van dat u het medicijn veilig kunt gebruiken.

Controle van recepten is noodzakelijk, omdat het wel eens voorkomt dat de arts een medicijn voorschrijft, dat niet samengaat met medicijnen die u al gebruikt. Sommige geneesmiddelen versterken of verzwakken bijvoorbeeld elkaars werking. Op zo’n moment nemen we contact op met uw (huis)arts om te overleggen. We kijken niet alleen naar uw geneesmiddelgebruik, maar houden ook rekening met allergieën, eventuele zwangerschap of kinderwens. Geef dit daarom door aan uw apotheek.

Wij adviseren u ook vrij verkrijgbare geneesmiddelen in de apotheek te laten registreren, als u chronisch geneesmiddelen gebruikt of zwanger bent. Want ook deze middelen kunt u dan niet altijd veilig gebruiken.

Afhalen van medicijnen

Afhalen van medicijnen kan op werkdagen van maandag tot en met vrijdag.

Als u een medicijnen of producten aanvraagt via MijnGezondheid.Net of via de herhaalnummerservice, ontvangt u een email wanneer uw bestelling klaar staat. Meestal is uw bestelling binnen 2 werkdagen klaar. Uw mailadres kunt u hier doorgeven.

Eerste uitgifte/spoedrecepten kunt u direct afhalen bij een van onze apotheken. Houdt u er rekening mee dat er bij Apotheek Servicepunt Westerkade geen op recept verkrijgbare (genees)middelen op voorraad zijn. U kunt daar aan de balie afspreken hoe uw recept wordt verwerkt.

Heeft u een recept meegekregen van de (huis)arts en wilt u deze direct ophalen, kom dan naar één van de apotheken. Wanneer de medicatie op voorraad is, maken wij het direct voor u klaar.

24/7 service

Medicatie afhalen wanneer het u uitkomt? Niet meer wachten in de apotheek of thuis op de bezorger? Vanaf nu bieden wij de gratis service aan om uw medicatie 24 uur per dag, 7 dagen per week af te halen uit de afhaalautomaat (Servilocker). Ook buiten openingstijden!

U kunt uw medicijnen uit de Servilocker afhalen met een code die u per e-mail ontvangt.

De Servilocker is ongeschikt voor koelkastartikelen en grote verpakkingen.